Rembrandt terug in het Rembrandthuis

Het Rembrandthuis heeft twee nieuwe ruimtes in het museum geopend; het kantoor van de schilder is gereconstrueerd en een nieuw prentenkabinet ingericht. “We misten Rembrandt een beetje”, zegt hoofd collecties Epco Runia in Het Parool. “Ons publiek komt tegenwoordig overal vandaan, ook uit landen waar Rembrandt minder bekend is.” 

In 2017 ontving het Rembrandthuis 266.000 bezoekers en dat is groot aantal voor het oude woonhuis van de kunstenaar en het naastgelegen expositiegebouw. Dit vroeg om een verbouwing voor een grotere entree en de realisatie van de hierboven beschreven twee nieuwe ruimtes.

Kantoor aan huis en een prentenkamer
Aan de straatzijde van het pand had Rembrandt een grote kamer waar hij zijn klanten ontving, hier verkocht hij zijn eigen werk en dat van anderen. Inmiddels is bekend dat hij ook nog een klein kantoortje in het huis had en dit ‘Cleyne Kantoor’ is nu gereconstrueerd en ingericht naast de ontvangstzaal. Voor het Rembrandthuis is dit de meest logische plek, hier heeft hij waarschijnlijk met klanten afgerekend. Het is niet bekend waar het bureautje zich precies bevond of hoe het eruit zag.

Conservator Leonore van Sloten: “We hebben het ingericht op basis van zeventiende-eeuwse schilderijen en tekeningen. Het kasboek dat er ligt, is een facsimile van een boedelinventaris, want Rembrandt bewaarde niets. Een belangrijke bron voor de inrichting was het poppenhuis van Petronella de la Court in het Centraal Museum in Utrecht.”

In het nieuwe prentenkabinet, ontworpen door Lies Willers, zullen onder meer vier oude etsen van Rembrandt te zien zijn. Ze worden regelmatig gewisseld omdat ze niet te lang aan licht blootgesteld mogen worden. De meeste werken die getoond worden zijn nieuwe afdrukken gemaakt met moderne etsplaten.

Rembrandt is weer thuis
Er zal ook een nieuwe video worden geprojecteerd waarop Rembrandt ten voeten uit te zien is, evenals zijn hondje en familieleden. Het museum hoopt de huiselijke sfeer terug te brengen. In het ‘Cleyne Kantoor’ zal men af en toe een deur horen dichtklappen en het gekras van een ganzenveer horen. Volgens Het Parool neigt dit naar een experience. Runia reageert: “Het is een experiment. We willen hier en daar de suggestie van leven wekken. Wij proberen op een zorgvuldige manier het werk van Rembrandt dichter bij het publiek te brengen, door inzicht te geven in zijn werkwijze. En dit is de echte locatie waar hij zat. Maar we moeten kijken of het goed werkt.”