Natuurhistorisch Museum Rotterdam schaft uniek schilderij aan

Berend Wolter Weyers, Gezicht op Villa Dijkzigt, ca. 1900, collectie Natuurhistorisch Museum Rotterdam.

Het Natuurhistorisch Museum Rotterdam heeft het schilderij Gezicht op Villa Dijkzigt aangeschaft, voor zover bekend het enige bestaande olieverfschilderij van het gebouw waarin het museum gevestigd is. Het werk is van de hand van de onbekende schilder Berend Wolter Weyers (1866-1949). Het kunstwerk komt uit de nalatenschap van Rotterdammer Leendert Beijleveld en is aangekocht en vervolgens geschonken door De Vrienden van het Natuurhistorisch. 

Op het schilderij ziet men het neoclassicistische gebouw uit 1852 in een idyllische voorstelling van het Land van Hoboken, compleet met pauwen, een fladderende duif en klassieke tempelzuilen. Het kunstwerk heeft een plaats gekregen in de Hoboken Salon, de ontvangstruimte die met een oorspronkelijk ornamentenplafond nog de oude sfeer ademt. Rijksmonument Villa Dijkzigt was tot 1924 het woonhuis van het redersgeslacht Van Hoboken. Daarna volgde van 1927 tot 1985 de Rotterdamse Volksuniversiteit en sinds 1987 het Natuurhistorisch Museum. Het schilderij van Weyers is een bijzondere kunsthistorische aanvulling op de staalgravure Villa Hoboken uit 1860 naar een tekening van Ludwig Rohbock.

Museumdirecteur Moeliker over de nieuwe aanwinst: “Het is zeker geen meesterwerk en echt mooi vind ik het ook niet, maar de charme van het schilderij zit in al het natuurschoon dat ons gebouw omringt. Het lijkt wel of de schilder wist dat Villa Dijkzigt ooit een natuurhistorisch museum zou huisvesten.”

Paul de Beijer, voorzitter van de Stichting Vrinden van het Natuurhistorisch Museum Rotterdam licht toe waarom zij dit werk hebben hebben verworven: “Het museum heeft geen aankoopbudget, niet voor dode beesten en fossielen, laat staan voor kunst. Juist daarom hebben de Vrienden het aangekocht, voor het museum, want zo’n uniek schilderij verdient het om bewaard en getoond te worden in het gebouw dat er model voor stond.”

Berend Wolter Weyers, Gezicht op Villa Dijkzigt (uitsnede), ca. 1900, collectie Natuurhistorisch Museum Rotterdam.

Van kunsthistorisch belang
Het schilderij is niet alleen bijzonder voor het museum, conservator oude schilder- en beeldhouwkunst van Museum Boijmans van Beuningen Friso Lammertse bekeek voor het museum het schilderij met een kunsthistorische blik: “Het schilderij met een gezicht op Villa Dijkzigt is een bijzonder werk van de vrij onbekende schilder Berend Wolter Weyers (1866-1949), een kunstenaar die zijn opleiding ontving aan de Haagse Kunstacademie. Hij specialiseerde zich vooral in stillevens. In dit schilderij sloot hij zichter aan bij een lange traditie van decoratieve wandstukken. In de tweede helft van de zeventiende eeuw ontstond in Holland een mode om grote schilderijen met arcadische landschappen te schilderen. Meestal laten ze een idyllisch landschap zien met klassieke tempels, dieren en op de achtergrond vaak een landhuis. In de zeventiende eeuw waren het schilders als Melchior de Hondecoeter of Jan Baptist Weenix die zich hierin specialiseerden. Zij begonnen hiermee een traditie die tot in de twintigste eeuw zou voortduren.”

Lammertse vervolgt: “Het schilderij van Weyers is er een laat voorbeeld van, maar met Villa Dijkzigt, de pauwen en de zuilen van een klassiek tempeltje sluit het nog geheel aan bij het werk van deze beroemde voorgangers. In de losse stijl en de matte kleuren toont Weyers zich echter een kind van zijn tijd. Tot de opkomst van het impressionisme werden schilderijen altijd gevernist om verzadigde en glanzende kleuren te krijgen. De impressionisten en vele kunstenaars na hen lieten het vernissen echter bewust achterwege omdat het matte oppervlak zo mooi vonden. Weyers gaf in zijn Gezicht op Villa Dijkzigt door het gebruik het grove innen en de matte kleuren een nieuwe draai aan een lange traditie.”


Meer nieuws gerelateerd aan Natuurhistorisch Museum Rotterdam.

DELEN