Lezing over de internationale aantrekkingskracht van de Hollandse Meesters

Johannes Vermeer, Meisje met de parel, 1665-67, collectie Mauritshuis Den Haag.

De Hollandse meesters als Vermeer en Rembrandt stelen al jaren de show in internationale exposities. Een tentoonstelling van Johannes Vermeers’ Meisje met de parel (1665-67) in Tokio (2012) trok meer dan 10.000 bezoekers per dag. Het Louvre werd eerder dit jaar overspoeld door liefhebbers van zijn Melkmeisje (1658) en andere Hollandse genreschilderingen. In een lezing op 18 augustus in het Rijksmuseum van Emilie Gordenker, directeur van het Mauritshuis, wordt dit fenomeen onder de loep genomen. 

Zijn de hoge bezoekersaantallen van deze internationale tentoonstellingen een bewijs van de populariteit van de oude Hollandse kunst of is er meer aan de hand? Emilie Gordenker zet deze ontwikkeling in een internationaal perspectief. Een introductie op haar verhaal wordt gegeven door Pieter Roelofs, curator van de 17e eeuwse Nederlandse Schilderkunst in het Rijksmuseum

Deze lezing is onderdeel van Rijksmuseum en RKD Summer School, een initiatief dat al sinds 1992 tot doel heeft jonge kunsthistorici te inspireren en meer verdieping te bieden op het gebied van Nederlandse kunst. De lezing is openbaar, ook mensen die niet deelnemen aan het Summer School programma kunnen hierbij aanwezig zijn. Voor meer informatie en kaarten kunt u hier terecht.

 


Meer nieuws gerelateerd aan Mauritshuis.

DELEN