Kröller-Müller Museum koopt landschap van Félix Vallotton

Félix Vallotton, Les Filets Honfleur (1912), Collectie Kröller-Müller Museum, Otterlo.

Het Kröller-Müller Museumin Otterlo heeft afgelopen week haar collectie uitgebreid met een landschap van de Zwitserse kunstenaar Félix Vallotton (1865-1925). Zijn werken bevinden zich nog grotendeels in Zwitserse privécollecties en komen niet vaak op de markt. Met steun van de BankGiro Loterij wist het museum direct haar slag te slaan en het schilderij Les Filets, Honfleur (1912) voor 750 duizend euro naar Otterlo te halen. Het werk is nu te zien in de vaste opstelling van de collectie. 

Het museum ziet het schilderij van Vallotton als prachtige aanvulling op de landschappen van onder meer Camille Carot, Camille Pissarro, Claude Monet, Paul Cézanne, Paul Gauguin en Vincent van Gogh in de collectie. Vallotton haalde deed inspiratie voor zijn motieven op tijdens lange wandelingen en fietstochten, waarna hij zijn nieuwe ideeën uitwerkte in zijn atelier. “Ik droom van een schilderkunst die losstaat van elke letterlijke navolging van de natuur; ik zou landschappen willen maken louter op grond van de emotie die ze bij me hebben opgeroepen, een paar suggestieve lijnen, een of twee uitgelezen details, zonder angstvallig vast te houden aan tijdstip of lichtval.”

De inspiratie voor Les Filets, Honfleur vond de kunstenaar in de Noord-Franse kustplaats Honfleur waar hij regelmatig verbleef. Ook Gustave Courbet, Eugène Boudin, Claude Monet,  Georges Seurat en Johan Barthold Jongkind hebben hier gewerkt. Hij focust zich niet op het stadje maar schildert een zwaarmoedig kustlandschap, met dreigende luchten en donkere silhouetten die kenmerkend zijn voor de stijl van Vallotton.