Uffizi gaat de strijd aan met culturele ‘fastfoodbezoekers’

In de rij voor het Uffizi / Foto: ANSA.it

De beroemde Uffizi gallery in Florence neemt stappen tegen het massatoerisme waar het museum aan ten prooi valt. Er wordt een nieuw prijssysteem geïntroduceerd dat ‘slow tourism’ moet bevorderen, dat schrijft De Morgen. De bezoeker die alleen maar komt om een selfie voor Botticelli’s Geboorte van Venus te maken is voortaan duurder uit dan iemand die besluit goed de tijd te nemen voor de indrukwekkende collectie. 

Museumdirecteur Eike Schmidt: “Het toegangsticket zal afhangen van het gedrag van de bezoeker.” Toeristen zullen gestimuleerd worden om een bezoek in het goedkopere laagseizoen te plannen of een meerdagen- of jaarpas aan te schaffen. Terugkerende bezoekers en de inwoners van Florence krijgen voortaan ook voorrang in de rijen vol ‘fastfoodbezoekers’.

Toerismedeskundige Stephan Hodes erkent het probleem waar niet alleen Florence mee te kampen heeft. “Onderzoek toont aan dat een bezoeker gemiddeld vijf tot tien seconden voor een kunstwerk staat, niet echt een intelligente vorm van toerisme. Zeker Chinezen: vaak hebben ze weinig geld, geen tijd en zoeken ze veiligheid in grote groepen. Inzetten op conscious travel in de vorm van zulke prijssystemen, tijdsloten en het verbod op grote groepen wordt dus echt noodzakelijk”, aldus Hodes in De Morgen.

Bezoek aan een museum als statussymbool
Volgens kunstexpert Johan Swinnen is het gedrag van toeristen het gevolg van culturele opvoeding. “Kunststeden plaatsen jarenlang de meesterwerken centraal in hun marketingcampagnes. Je kunst mensen niet eerst gek maken van oude meesters en dan straffen omdat ze die in het echt willen zien. Swinnen verwacht dat het probleem zichzelf zal oplossen. Op dit moment is voor Chinese toeristen een bezoek aan een beroemd museum net als een dure tas een statussymbool, maar zodra de bevolking meer gaat reizen zal dit veranderen.

Het hele artikel met verschillende benaderingen om slow tourism te bevorderen kan hier.

DELEN