Geveilde Leonardo naar het Louvre in Abu Dhabi?

Deze week werd Salvator Mundi (ca. 1500) van Leonardo da Vinci door Christie’s New York voor het recordbedrag van 400 miljoen dollar (339 miljoen euro) verkocht. De anonieme koper heeft hiermee het duurste kunstwerk ooit in handen. Maar wat gaat er nu met het schilderij gebeuren? Komt dit ergens boven de schoorsteen te hangen of in een museum, experts spreken in De Telegraaf hun vermoeden uit dat ‘de mannelijke Mona Lisa’ wel eens in het recent geopende Louvre in Abu Dhabi kan opduiken. 

Dergelijk astronomische bedragen, inclusief de veilingkosten heeft de koper 450 miljoen betaald voor het schilderij van de Renaissance meester, worden de laatste jaren vooral neergelegd door investeerders uit China en het Midden-Oosten. Volgens kunsthistoricus en voormalig directeur/veilingmeester bij Christie’s Amsterdam Jos Ubbens is het kopen van dit soort unieke kunstwerken een kwestie van prestige: “Dit was het énige werk van Da Vinci dat nog te verkrijgen was.”

Verzekeringsmakelaar Frank Heerkens legt in de krant uit dat het onwaarschijnlijk is een schilderij van deze ‘buitencatagorie’ thuis te bewaren: “Althans niet als je er een verzekeraar voor zoekt. Ik denk dat je er dan minstens een gewapende bodyguard naast moet zetten, naast een speciale alarminstallatie en 24-uurstoezicht.”

Aankopen van miljardairs in musea
Het ligt dus in de lijn der verwachting dat het werk een nieuw onderkomen in een museum zal vinden, een trend die door arabische miljardairs al eerder is ingezet. Vijf jaar geleden kocht de emir van Quatar voor 275 miljoen dollar De Kaartspelers van Paul Cézanne en in 2015 een werk van Paul Gaugain voor 300 miljoen dollar. Beide werken hangen daar in het museum voor moderne kunst dat wordt beheerd door zijn dochter.

Heerkens Thijssen vertelt dat het Louvre in Abu Dhabi als satellietmuseum een hoog bedrag betaalt aan Parijs om bruiklenen tentoon te stellen. Via deze weg kunnen Arabische musea een eigen collectie Europese kunst opbouwen.