Effectieve tips voor musea in aanloop naar Museumnacht Amsterdam

Nog 12 dagen tot Museumnacht Amsterdam: een avond waarop de Amsterdamse musea hun deuren s’avonds openen voor publiek. Voor musea een kans om hunzelf meer onder de aandacht te brengen bij een brede doelgroep, waaronder veel jeugd. Museumnacht is door de combinatie van muziek, mode, theater en speciale rondleidingen bij uitstek het evenement om jeugdig publiek te binden. 

Cees de Wildt, creatief strateeg bij Occhio: “Het evenement heeft veel aandacht en wordt breeduit gecommuniceerd in de landelijke media, dus het loont zeker om hier als museum op een slimme manier aan bij te dragen.” Voor Occhio schreef Cees de Wildt daarom 10 tips die elk museum, zowel online als offline, kan inzetten om de zichtbaarheid te verbeteren.

1. Website up-to-date maken
Zorg ervoor dat je website up-to-date is wat betreft nieuwsberichten en informatie.

2. Creëer een landingspagina
Richt een landingspagina in op je website voor de Museumnacht en vertel wat er in jouw museum gebeurt en op welke tijden.

3. Keywords/metatags aanpassen
Maak een lijst van woorden waarop je in Google gevonden wilt worden en die toepasselijk zijn voor het fenomeen Museumnacht Amsterdam.

4. Laat bezoekers een e-mailadres achterlaten
Zorg dat bezoekers hun e-mailadres achterlaten wanneer ze bij je in het museum zijn. Hier zijn verschillende ludieke manieren voor te bedenken, bijvoorbeeld korting op het volgende bezoek.

5. Hang affiches op
Hang affiches op in het museum die duidelijk maken dat jij als museum deelneemt aan de Museumnacht Amsterdam.

6. Plaats een banner op de website
Maak een banner/highlight op de homepage van je website over je deelname aan de Museumnacht Amsterdam.

7. Test je mobiele website
Test je mobiele website nog een keer, controleer of alles goed werkt.

8. Plaats berichten over je activiteiten op social media
Gebruik de bekende groepen op social media om aan te kondiging dat er tijdens de Museumnacht activiteiten zijn bij jouw museum.

9. Benader je netwerk
Nodig mensen uit via je nieuwsbrief en social media accounts, zoals Facebook en Twitter.

10. Creëer een follow-up
Creëer een follow-up voor de dagen na de Museumnacht om bezoekers te verleiden ook eens bij daglicht je museum te bezoeken.

Het doel van Occhio is om deze kennis te bundelen en te delen zodat bepaalde problematiek gezamenlijk en efficiënt kunnen worden opgelost. Hierin wil Occhio zelf het goede voorbeeld geven door relatief eenvoudige tips/suggesties aan te dragen die gemakkelijk door organisaties zelf toe te passen zijn, zo ook voor de museumnacht.