Directeur Stedelijk Museum Amsterdam, Beatrix Ruf / Foto: Robin de Puy, via Stedelijk.nl

Twee weken geleden legde Beatrix Ruf haar taken als artistiek directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam haar taken neer na berichten over belangenverstrengeling en opvallend hoge neveninkomsten uit haar adviesbureau Currentmatters B.V. Ruf heeft nu in de New York Times gereageerd en spreekt van een misverstand. Haar besluit om af te treden kwam voort uit de wens het imago van het Stedelijk te bewaken. 

Met Currentmatters B.V. zou de oud-directeur in 2015, het eerste volle jaar in dienst van het Stedelijk Museum Amsterdam, ruim 400 duizend euro winst hebben geboekt. Nu geeft Ruf aan dat dit bedrag niet is verdiend met het geven van kunstadviezen maar grotendeels bestaat uit de ontslagpremie van haar vorige werkgever, de Zwitserse uitgeverij Ringier. De New York Times heeft navraag gedaan en bevestigd gekregen dat het hier een gouden handdruk van omgerekend zo’n 865 duizend euro ging die in delen is uitgekeerd. Het daadwerkelijke bedrag dat Ruf verdiende aan haar adviezen ligt rond de 100 duizend euro.

Recent heeft Beatrix Ruf haar jaarverslag voor 2016 afgerond en daarom dit moment gekozen om met een verklaring naar buiten te komen. De hoge winst, ditmaal maar liefst 628 duizend euro, zou wederom deels zijn opgebouwd uit de vertrekpremie van Ringier. Ze wil voorkomen dat het verslag ten prooi valt aan dezelfde misverstanden.

Momenteel lopen er diverse onderzoeken naar het handelen van Ruf en het Stedelijk. Er wordt gekeken naar het functioneren van de Raad van Toezicht en of de beloning van Ruf in strijd is geweest met de Wet Normering Topinkomens. De gemeente Amsterdam heeft de Kunstraad tevens gevraagd onderzoek te doen naar de toekomst van het museum.